Wat is het piriformis syndroom?

Het piriformis syndroom is één van de meest voorkomende oorzaken van bil-, been- en lage rugklachten in Nederland.

Wat is het?

Een zenuwpijn in de bil/been regio.

piriformisDe m. piriformis is je diepe bilspier, met een platte uitgerekte peervorm, die van het heiligbeen naar de buitenzijde van het bovenbeen bij de heupregio loopt. Onder deze spier loopt een zenuw door, de n. ischiadicus. Deze loopt vanuit de lage rug naar het been. Als de m. piriformis verhard of opgezet is, kan deze druk/beknelling geven op de zenuw van de n. ischiadicus. De zenuw raakt dan geïrriteerd en geeft de herkenbare pijnklachten in de rug, bil en/of uitstralend naar het been toe.

Symptomen

– Pijn in de bil (vaak diep en in het midden), met eventuele uitstraling naar de heup en (boven)benen.

– Pijnlijke steken aan de achterkant van de (boven)benen.

– Tintelingen, vanuit de bil naar het been, die tot aan de voet kunnen zijn.

– (Lang) zitten verergert de klachten, net als vaak traplopen en door de knieën buigen.

– Evt pijn in de lage rug.

– Verstoorde bloedsomloop. Omdat er veel bloedvaten in de bilregio liggen waar de spier loopt.

De symptomen komen erg overeen met andere aandoeningen waarbij de zenuw n. ischiadicus betrokken is, zoals bijvoorbeeld bij een hernia (HNP). Daarom is het altijd belangrijk dat eerst een arts of fysiotherapeut onderzoek doet om problemen aan de tussenwervelschijf, een evt breuk of verschuiving van de wervels in de lage rug uit te sluiten, voordat de diagnose gesteld wordt en begonnen wordt met een behandeling.

• Verkorting van de spier
  • Overbelasting door bijvoorbeeld sporten
  • Verkeerde houding
  • Veel en lang zitten (bijvoorbeeld voor werk)
  • Anatomische afwijkingen, bijvoorbeeld naar voren gekanteld bekken
  • Geblokkeerd SI-gewricht
  • Instabiliteit van lage rug of heup
  • Portemonnee in achterzak dragen

Wat kun je er zelf aan doen?

• Bezoek een fysiotherapeut om de ernst van je klachten te bekijken.
  • Probeer de spier zoveel mogelijk rust te geven, door de provocerende bewegingen/houdingen te vermijden. Maar beweeg wel rustig binnen je pijngrenzen. Blijven bewegen verbetert de doorbloeding, wat een gunstig effect op herstel heeft.
  • Start met rekoefeningen voor de m. piriformis.
  • Masseer de bilspieren met een foamroller om de doorbloeding te verbeteren en de spierspanning te verminderen.
  • De fysiotherapeut kan de spierspanning verminderen dmv dry needling en diepe massage technieken. Dit zal gebeuren in combinatie met rektechnieken voor de diepe bilspier, evt mobilisatie technieken om de zenuw meer ruimte te geven en oefentherapie.

piriformis rek oefening 1

Rek oefening 1: breng de knie van de pijnlijke bil naar de tegengestelde schouder en trek het onderbeen iets extra naar buiten, houdt deze rek 3x 20 seconde vast

piriformis rek oefening 2

Rek oefening 2: zet het niet aangedane been gebogen neer en het pijnlijke been in kleermakershouding met de voet op dit been, het niet aangedane been pak je in de knieholte vast terwijl het pijnlijke been erover heen ligt, de knie trek je naar je toe. Houd de rek 3x 20 seconde vast

piriformis met foamroller masseren

Foamroller massage: Ga met je billen op de foamroller zitten en rol van voren naar achteren en terug, ga daarna wat meer schuin erop zitten en herhaal de beweging. Recht; schuin naar rechts; schuin naar links allen 20 x herhalen

Voor verdere vragen, vraag uw fysiotherapeut van ME Fysio, Fysiotherapie in Hoofddorp.