Coccygodynie / stuitpijn therapie

In de praktijk hoor ik vaak, dat cliënten bij de arts komen en horen: “leer ermee leven, er is niets aan te doen” of direct worden doorverwezen naar de pijnpoli. Onzin!

Wat is ‘het pijnlijke stuitje’?
‘Het pijnlijke stuitje’ is de simpele benaming voor coccygodynie.

Symptomen / klachten
De meeste mensen met een coccygodynie ervaren (veel) pijn in of rond het stuitje, die soms kan uitstralen naar de zitbotjes en/of de onderrug. De pijn neemt toe tijdens zitten en opstaan

Oorzaak van deze klacht is vaak door een trauma (bijv. een val op de billen) of een geboorte (bevalling). Maar klachten kunnen ook indirect ontstaan vanuit een verkeerde stand van het bekken of een verkeerde houding.

Fysiotherapie / Manuele therapie
Na de intake volgt een specifiek  onderzoek.

Een scheefstand van het stuitje kan gevolgen hebben voor de totale beweegketen van spieren en gewrichten. De veranderde positie van het stuitje gaat mogelijk gepaard met:

• een standsverandering van het heiligbeen
  • verminderde beweeglijkheid van de onderrug
  • tussenwervelschijf problematiek in de onderrug
  • hoofdpijn
  • darmproblematiek

Behandel techniek:
Meine Veldman en Cecile Röst hebben in 2012 een pijnvrije, externe behandelmethode ontwikkeld voor het corrigeren van het stuitje. De correctie van het stuitje is een zachte weefsel techniek, maar het kan zijn dat enige napijn ontstaat.

Na het corrigeren van het stuitje, moet dit zowel in acute als in het chronische stadium meteen afname van pijn geven.
De behandeling wordt vervolgens gecombineerd met huiswerkinstructies ontwikkeld door Rost Therapy.

Resultaat:
Wat zijn de resultaten na drie keer correctie plus huiswerkinstructies in een periode van drie maanden?
Bij meer dan 50% van de patiënten is er sprake van succes, zij zijn zo goed als klachtenvrij!

Margot Stap,
Fysiotherapeut en master manueeltherapeut
Stuitpijn Therapeut RTh
Bekkenpijn Therapeut RTh